isivio

seo for begyndere – emne 3: hvad er en søgeordsanalyse og hvorfor er det vigtigt?

en søgeordsanalyse er en væsentlig del af din seo-strategi.
før du går i gang med at skabe indhold på din hjemmeside, bør du undersøge, hvilke søgetermer dine potentielle kunder bruger.
deres søgetermer er dine søgeord. <på baggrund af disse søgeord kan du skrive nyttigt og relevant indhold for dine besøgende.
søgeordsanalyse og diagram om seo-strategi

seo for begyndere

velkommen til emne 3 i vores “seo for begyndere”-guide.

dette indlæg handler om søgeordsanalysen – hvad er en søgeordsanalyse og hvorfor er det vigtigt for din seo-strategi?

hvis du skulle være gået glip af vores sidste indlæg, så kan du finde dem her.

hvad er en søgeordsanalyse?

søgeordsanalysen er en vigtig del af seo (søgemaskineoptimering).

det er det arbejde du gør, for at udarbejde en omfattende liste over forskellige søgeord, du gerne vil have din hjemmeside eller webshop skal rangere på. for at nå frem til disse søgeord, skal du undersøge din ønskede målgruppe og dennes søgeadfærd på nettet.

hvilke søgetermer bruger folk på google, når de søger efter et bestemt produkt eller service? hvad forventer de at finde?

med en grundigt udarbejdet søgeordsanalyse, kan du skabe nyttigt og  tilgængeligt indhold af høj kvalitet, der vil tiltrække mere trafik til hjemmesiden.

hvorfor er en søgeordsanalyse vigtig?

en korrekt udført søgeordsanalyse er uundværlig for en god seo-strategi, da den giver pålidelige informationer om, hvilke søgetermer din målgruppe og dermed dine potentielle kunder bruger.

i isivio opdager vi ofte, at virksomhedsejere bruger ét sæt ord til at beskrive deres produkter eller ydelser, mens deres målgruppe bruger et helt andet sæt ord! resultatet af det er, at potentielle kunder ikke kan finde dine produkter eller ydelser. 

med andre ord: der er et mismatch mellem de søgeord virksomheden rangerer på og de søgeord de potentielle kunder bruger for at finde sådanne produkter.

eksempel:

forestil dig du har en webshop der sælger hundesnacks. når du skriver om dine produkter, kalder du dem for “hundesnacks”. dine potentielle kunder, der søger på google efter snacks til deres hund, bruger dog ikke ordet “hundesnacks”, men i stedet ordet “godbidder” eller måske “tyggeting”. 

som du kan se, er det tre forskellige søgetermer, der alle beskriver mere eller mindre det samme produkt. hvis du nu fokuserer udelukkende på ordet “hundesnacks”, vil dine produkter ikke kunne blive fundet af potentielle kunder, når de bruger søgetermerne “godbidder” eller “tyggeting” i stedet for.

søgeordsanalyse og søgehensigt

for at undgå et mismatch i forhold til dine valgte søgeord og de brugte søgetermer som beskrevet ovenover, bør du lave en grundig søgeordsanalyse. denne analyse vil kunne sikre dig, at du bruger de samme søgeord som din målgruppe. derudover er det vigtigt, at du kender din målgruppes søgehensigt (search intent).

at undersøge søgehensigten vil hjælpe dig med at forstå din målgruppe bedre. du vil finde ud af, hvad de leder efter og hvad de forventer at finde.

når du har undersøgt disse ting grundigt nok, er det eneste, der er tilbage at lave, at du skriver indhold af høj kvalitet, der besvarer dine potentielle kunders spørgsmål.

skal vi udarbejde din seo-strategi?

tid er en værdifuld ressource, og det har man som regel ikke så meget af, når man f.eks. er selvstændig og skal drive sin virksomhed. det er fuldt forståeligt, at man ved siden af alle de andre opgaver man skal klare på daglig basis, ikke også har tid til at udarbejde og eksekvere sin virksomheds seo-strategi.  

lad isivio stå for din hjemmesides seo. vi har flere års erfaring med både små hjemmesider og store webshops. 

du kan læse mere om vores hjemmesidedesign eller seo-pakker her på siden, eller kontakte os direkte og fortælle os om dig selv, din virksomhed og dine drømme og mål for fremtiden.

“seo for begyndere”-guide

vi håber, vi kunne forklare og visualisere, hvorfor en søgeordsanalyse er vigtig for din seo-strategi.

hold øje med bloggen, da vi løbende udvider vores “seo for begyndere”-guide.

skal vi snakke om dine mål?

relaterede artikler

hvad koster en hjemmeside? hjemmesidedesign mockup isivio

hvad koster en hjemmeside?

der findes et hav af virksomheder og freelancere, der tilbyder hjemmesidedesigns i forskellige priskategorier.
i de seneste år er der sket en markant udvikling i