isivio

seo for begyndere – emne 2: hvad er et søgeord?

et søgeord, også kaldet for et keyword, er et udtryk for et bestemt ord eller en sætning, som din hjemmeside gerne skal kunne findes på. sagt på en anden måde: det er et ord eller en sætning, som dine potentielle kunder bruger, når de søger på google efter virksomheder der tilbyder dine produkter eller ydelser.
hvad er et søgeord? isivio artikel omkring keywords

seo for begyndere

velkommen til emne 2 i vores “seo for begyndere”-guide.

dette blogindlæg handler om seo-begrebet “søgeord” (keyword).

hvis du skulle være gået glip af vores sidste indlæg, så kan du finde det her.

søgeord - seo - eksempel

begrebet søgeord (keyword) og seo (search engine optimization) går hånd i hånd.

som beskrevet i vores tidligere blogindlæg “seo for begyndere – emne 1: hvad er seo og hvorfor er det vigtig?”, handler seo (søgemaskineoptimering) om, at din virksomhed, din hjemmeside, dine produkter og dine ydelser bliver fundet på f.eks. google, når en bruger søger på den eller dem – eller et relateret emne.

hvordan kan brugeren finde dig? hvordan ved google, at din hjemmeside tilbyder dét, brugeren søger?

eksempel:

lad os antage, at du har en webshop der sælger kattefoder. fra tid til anden, skal man som katteejer købe nyt foder til sin kat. de fleste går på google og prøver at finde et godt produkt til en fornuftig pris. det kunne for eksempel være, at deres søgning så ud som følger: “naturligt kattefoder til killing”.

google viser nu, på baggrund af denne søgning, søgeresultater, som google har vurderet, svarer bedst på brugerens søgning. 

som forklaret i “hvad er seo og hvorfor er det vigtigt?”, er det bedst at ligge så højt som muligt på søgeresultatsiden. der findes mange forskellige variabler, der afgør, hvor højt google rangerer dit indhold, men for nu, holder vi os væk fra det og fokuserer udelukkende på selve søgeordet.

i det illustrerede eksempel ovenfor, er der flere søgeord, som du med din webshop kunne rangere på google med. dvs. at din hjemmeside vil kunne blive vist for brugeren, hvis du bare rangerer højt på én af ordene i den sætning – for eksempel “kattefoder”, “killing” eller “naturligt kattefoder”.

helt grundlæggende handler det om, at en bruger på google f.eks. indtaster ordet “kattefoder” i søgemaskinen og fordi du bruger ordet “kattefoder” på din hjemmeside, tilkobler google en forbindelse og vil gerne vise brugeren din hjemmeside. dette er fordi, at ifølge google kan man finde det søgte ord eller sætning på din hjemmeside og derfor vurderer google det som et relevant søgeresultat for brugeren.

for google handler det 100% om, hvad der er bedst for brugeren. google vil vise brugeren relevante, seriøse og kompetente søgeresultater, således at kunden får svar på dennes forespørgsel.

brugen af keywords

nu tænker du måske, at man bare kan bruge søgeordet 10 gange per sætning, og så er google ikke i tvivl om, at din hjemmeside handler om “kattefoder” og rangerer det højt på søgeresultatsiden.

men som nævnt før, er google interesseret i at give brugeren den bedste oplevelse og kun relevante søgeresultater. 

hvis du for eksempel skriver “vores kattefoder er det bedste kattefoder af alle slags kattefoder fordi vores kattefoder ikke bare er kattefoder, men kattefoder der er…” på din hjemmeside, så vurderer google det som meget negativt. de deklarerer det som noget der kaldes for keyword spamming, også kaldet for “keyword stuffing”. det kan du læse mere om i de næstkommende emner i vores “seo for begyndere”-guide.

et søgeord skal være anvendt naturligt, og google kan godt se forskel – vildt, men sandt. man bruger det altså kun, når det giver mening i forhold til indholdet. selvfølgelig kan du dog bruge dit søgeord flere gange, når dit indhold er længere og fylder mere.

her skal det nævnes, at selv en god anvendelse af søgeordet, ikke betyder noget, hvis dit generelle indhold er dårligt. 

her gælder det samme igen: google vægter relevans.

opsummering: hvad er et søgeord?

et søgeord, også kaldt for et keyword, kan være et enkelt ord eller en sætning, som du bruger på din hjemmeside, for at lede brugerne hen på din hjemmeside, når de søger efter netop det ord eller den sætning.

når en bruger indtaster det valgte søgeord i f.eks. google, finder google resultater, der indeholder præcist dette søgeord. 

det vil sige: en god og naturlig brug af det eller de udvalgte søgeord hjælper google med at vurdere din hjemmesides relevans i forhold til det brugte søgeord.

på den måde vil det skabe mere organisk trafik på din hjemmeside.

organisk trafik er den type trafik, du generer på din hjemmeside på “naturlig” vis – altså ikke betalt som f.eks. med google ads.

hvordan finder man de rigtige søgeord?

hos isivio har vi flere års erfaring med seo (search engine optimization).

ligegyldigt branchen eller størrelsen af hjemmesiden, gælder det om at finde ud af, på hvilke søgeord din hjemmeside vil og kan blive rangeret højt på google. 

dette kræver en søgeordsanalyse. en sådan analyse, foretager vi os som noget af det første, når du indgår en seo-aftale med os.

vi finder ud af hvad dine oplagte søgeord er og lægger en strategi sammen med dig for, hvordan vi opnår dine mål og ønsker.

læs mere om vores seo-pakker eller kontakt os for at høre nærmere.

skal vi snakke om dine mål?

relaterede artikler

hvad koster en hjemmeside? hjemmesidedesign mockup isivio

hvad koster en hjemmeside?

der findes et hav af virksomheder og freelancere, der tilbyder hjemmesidedesigns i forskellige priskategorier.
i de seneste år er der sket en markant udvikling i