isivio

hvad koster en hjemmeside?

der findes et hav af virksomheder og freelancere, der tilbyder hjemmesidedesigns i forskellige priskategorier.
i de seneste år er der sket en markant udvikling i branchen og vi ser flere og flere webdesignere, der tilbyder billige hjemmesideløsninger.

men hvad får man for pengene? er det overhovedet realistisk at designe og implementere et unikt hjemmesidedesign til et par tusinder kroner?

i dette blogindlæg belyser vi, hvordan en hjemmesidepris er sammensat og hvad du skal være opmærksom på.
hvad koster en hjemmeside? hjemmesidedesign mockup isivio

hvad er målet med hjemmesiden?

for at finde prisen på en hjemmeside, er det vigtigt, at man ved, hvad den færdige hjemmeside skal gøre for netop din virksomhed.

skal hjemmesiden være et simpelt online visitkort? er det en webshop der sælger produkter – både digitalt og fysisk? er det en hjemmeside med en blog, der deler erfaringer og viden med andre?

det er vidt forskelligt, hvad en hjemmeside skal kunne for den enkelte virksomhed eller person. som du godt kan forestille dig, er der en betydelig forskel på arbejdstiden, når man sammenligner en hjemmeside der fungerer som et online visitkort og en webshop der sælger produkter.

en hjemmeside der viser informationer omkring din virksomhed og ydelser og så henviser til et telefonnummer eller e-mail, kræver ikke så mange timers arbejde som en webshop, hvor der skal tages højde for en varekurv, en checkout, oprettelse af produkter m.m.

så når du prøver at finde ud af, hvad det vil koste dig at få lavet en hjemmeside til dig eller din virksomhed, så vær klar til, at du bliver stillet spørgsmålet: “hvad er dit mål med hjemmesiden?”

ting tager tid, og tid koster penge

for at opnå dine mål med hjemmesiden, kræver det mere end bare et flot design. det er der, hvor mange personer, der søger efter den billigste løsning til et hjemmesidedesign, oplever et mismatch mellem deres forventninger og det, de betaler for.

det er ingen hemmelighed, at du sagtens kan finde et webbureau eller en freelancer, der tilbyder dig at lave en hjemmeside til din virksomhed for 3000 dkk eller mindre.

men hvad får du for pengene? er det virkelig et skræddersyet hjemmesidedesign til netop din virksomhed? sørger det for (mere) organisk trafik på din hjemmeside?

den gennemsnitlige webdesigner har en timeløn på omkring 650 dkk / time. 

hvis man bruger matematikken og regner på, hvor mange timer en webdesigner så har brugt på en hjemmeside til 3000 dkk, giver det et resultat på ca. 4,5 timer ( 3000 / 650 = 4,62). 

i de beregnede 4,5 timer burde webdesigneren (hvis hjemmesiden skal være skræddersyet til virksomheden som reklameret) have haft en grundig samtale med dig som kunde, hvor man finder ud af, hvilke mål, ønsker og drømme for fremtiden du har med hjemmesiden, hvilken branche du befinder dig i, hvad din målgruppe er og hvad du tilbyder. 

det er bare nogle af de ting, man finder ud af undervejs med kunden, for at kunne levere et skræddersyet hjemmesidedesign.

efter samtalen, går webdesigneren i gang med at undersøge branchen, din virksomhed, dine konkurrenter og din målgruppe. her kigger man på deres søgeadfærd og udfordringerne i forbindelse med dine ydelser eller produkter og markedet.

det flotteste hjemmesidedesign er ikke noget værd, hvis for eksempel navigationen bliver til besvær for dine kunder. 

forestil dig, at dine produkter eller de vigtigste informationer er “gemt” væk på hjemmesiden, således, at det tager brugerne flere kliks til at nå frem til dem. 

du kan godt se, at vi allerede nu er der, hvor vi strammer de 4,5 timer. på dette tidspunkt er man ikke engang gået i gang med at designe selve hjemmesiden, men danner grundlag for en god struktur gennem en detaljeret undersøgelse af din virksomhed i forbindelse med markedet og din målgruppe.

et flot hjemmesidedesign alene sørger ikke for trafik

de fleste tror, at hvis de bare har en flot hjemmeside, gør den arbejdet af sig selv og virksomheden får flere henvendelser, salg eller hvad end du gerne ville opnå med din hjemmeside. det er grundlæggende ikke forkert, fordi din hjemmeside kører døgnet rundt og kan svare på dine kunders spørgsmål eller vise dem hvad du tilbyder.

men for at du kan blive fundet på f.eks. google, og dine kunder vælger din hjemmeside frem for konkurrenternes, skal der mere til end bare en hjemmeside der er tilgængelig. 

det er dér, hvor mange personer bliver skuffet og føler sig snydt, når de har fået lavet en hjemmeside til kun et par tusinder kroner.

der findes tusindvis af forskellige faktorer der betyder noget for om og hvor godt din hjemmeside rangerer på google og det ville blive et alt for langt blogindlæg hvis man kom ind på dem alle sammen.

men for at færdiggøre mit eksempel fra tidligere, vil jeg gerne nævne de vigtigste faktorer, for at anskueliggøre, hvad det er, der ikke bliver lavet af webdesigneren, når der kun bliver brugt 4,5 time på en hjemmeside.

derfor er seo vigtigt

google elsker når ting giver mening og hænger sammen. det betyder, hvis en person f.eks. søger efter “må min hund spise jordbær?”, så prøver google helt grundlæggende at finde en hjemmeside der svarer på det spørgsmål. der er flere ting i det, som f.eks. hjemmesidens reputation og rating, men det holder vi os fra i første omgang.

hvordan ved google så, at du, på din hjemmeside, svarer på netop dét spørgsmål?

her kommer seo (search engine optimization) ind i billedet. seo går ud på, at man optimerer din hjemmeside til søgemaskiner som f.eks. google.

det kan være ting både på frontenden (det indhold dine kunder læser) eller backenden (skjult tekst, der informerer google yderligere om din hjemmeside).

god og grundig seo (søgemaskinoptimering) kræver, at man f.eks. har lavet en søgeordsanalyse for din virksomhed og ved, hvad du gerne vil blive fundet på.

med den viden, kan man tilføje såkaldte “meta beskrivelser”, der giver google et bedre og hurtigere overblik over, hvad din hjemmeside handler om.

det er bare én af hundrede forskellige seo relaterede ting man kan gøre, for at rangere højere på google.

og når man køber en hjemmeside til et par tusinde kroner, hvor der bliver brugt i gennemsnit 4,5 time på udarbejdelsen, kan jeg næsten love dig, at seo ikke er en del af scopen.

det betyder, at du får en hjemmeside, der har et flot og moderne design (som regel en skabelon) og måske afspejler din branche og din virksomhed, men det alene betyder ikke, at du ligger højt (eller overhovedet) på google.

isivio hjemmesider dækker det hele

hos isivio har vi en helt klar tilgang til vores kunder og deres drøm om en professionel hjemmeside. isivio er ikke en leverandør af et produkt til dig som kunde, vi er din samarbejdspartner. 

vi laver ikke billige hjemmesidedesigns – vi er stolte af vores arbejde og vil levere et produkt som både du og vi kan være stolte af.

dette medfører selvfølgelig, at hjemmesiden fremstår flot og er skræddersyet til din virksomhed og din branche, men det betyder også, at hjemmesiden performer. den konverterer. den tager højde for dine mål.

vi ved, at en hjemmeside er mere end bare et visitkort. den repræsenterer dig og din virksomhed døgnet rundt.

vores hjemmesidepris er sammensat af alle de ovenstående ting. vi tager os den tid der skal til. på den måde sikrer vi os, at du får den hjemmeside du har drømt om – både i forhold til udseende og performance.

isivio kombinerer webdesign med købmandsskab og skaber produkter der virker.

gennem hele processen er vi din sparringspartner og står til rådighed for spørgsmål og rådgiver gerne om diverse overvejelser du har omkring din hjemmeside.  

når isivio designer og implementerer din hjemmeside er den klargjort til seo. det betyder, at vi har analyseret din virksomhed ift. dine konkurrenter og din branche og har fundet ud af gennem vores samtaler og analyser, på hvilke søgeord du gerne vil blive fundet på google. vi tilføjer meta beskrivelser, meta titler m.m. og seo optimerer dit indhold (hvis du ønsker dette).

vi håber, vi kunne belyse hvordan prisen på en hjemmeside er sat sammen og hvad du som kunde kan forvente, afhængigt af hvilken prisklasse det pågældende hjemmesidedesign ligger i.

hvis du har lyst til, at vi sammen skaber vækst i din virksomhed gennem et skræddersyet, professionelt hjemmesidedesign, så vil vi anbefale, at du tager kontakt til os. vi glæder os at høre fra dig og din virksomhed og vil gerne, sammen med dig, realisere dine mål.

skal vi snakke om dine mål?

relaterede artikler